Akár hosszabb távú futóversenyekre, akár triatlonra, Ironmanre, vagy kerékpárversenyre készülsz, kulcsfontosságú lehet ez a 3 kezdőlépés. Teljesen hiábavaló lesz a sok edzésmunka, a rengeteg megtett kilométer, ha ezt a 3 lépést figyelmen kívül hagyod.

Nos…
a felkészülés legfontosabb elemének a kemény edzést tartják – nem is kevesen. Nem lényegtelen, de figyelj csak: sokan gondolják, hogy az egyre nagyobb távok, a keményebb és intenzívebb terhelés a garancia a sikerre. Ez könnyen elviheti a futókat és a kerékpárosokat is egy nagyon ingoványos és veszélyes útra, miszerint az egyik edzést a másikhoz mérve fokozatosan jobbnak kell lennünk. Ilyenkor jönnek az ilyen gondolatok:

“Tegnap 41:20-ra futottam a nyolcast, akkor ma leviszem 41 perc alá.”

“Múlt héten 70 km-t tekertem 2 óra alatt, ma megyek 75-öt.”

“Tegnapelőtt tízszer 800 m-t futottam, jól ment, akkor ma tizenkétszer 800-at futok.”

A sort végtelenségig lehetne folytatni, s talán már te is beleestél ebbe a teljesítménykényszerbe. Csakhogy ez egy örvény, ami lehúz. Látszólag persze lehet vele fejlődni, de a tartós teljesítményjavulás nem ettől várható.

A megtett kilométereknél sokkal fontosabb, hogy – alapállóképességed (és egyéb képességeid) fejlesztése szempontjából – megfelelő intenzitású és periodizált edzéseket teljesíts. Személyre szabott pulzus- és wattzónákkal edzeni teljesen más dimenzió, mint csak koptatni az aszfaltot, vagy az erdei ösvényeket találomra.

Ha valóban szeretnéd tudni, milyen intenzitáson kell versenyezned, hogy biztosan célba érj, ha tudni szeretnéd már a felkészülésed elején (vagy közben), hogy várhatóan milyen teljesítményre leszel képes a versenyen, akkor az első kezdőlépés az állapotfelmérés. Ez akkor is hasznos, sőt talán még inkább, ha nem fejlődsz egy ideje, és nem érted, hogy miért. De ha egyszerűen szeretnéd tudatosabban felépíteni a teljesítményed, akkor is kulcsfontosságú lesz számodra a teljesítménydiagnosztikai vizsgálat.

Tehát…
az 1. kezdőlépés ez: tudd meg hol tartasz most, vagyis mérd fel magad, vegyél részt egy teljesítménydiagnosztikai vizsgálaton.

Ez tulajdonképp olyan, mint a GPS eszköznél a “saját hely” meghatározása. Amíg ez nem sikerül, addig a készülék nem tud irányt mutatni. De…

ha már tudod is, milyen alapra tudsz építkezni, vagyis ha tisztában vagy – vizsgálati jegyzőkönyvvel alátámasztott – állapotoddal, érdemes azt is pontosítani, hogy hová is szeretnél eljutni. Ez természetesen mindenkinél mást jelent. Vannak, akik kezdőként teljesíteni szeretnének egy bizonyos távot, és az időeredmény másodlagos. Persze van olyan is, aki profi sportolóként fokozatosan javítani kíván az idején, a versenyeken elért helyezésein.

Akárhogy is, a tudatos teljesítmény felépítése megkívánja, hogy már előre tudd, mit szeretnél elérni, és lehetőleg ne túl rövid időtávokban gondolkodj (de erről majd egy másik bejegyzésben beszélünk).

Vagyis…
a 2. kezdőlépésnél bár lehet, ezt kellene az első helyre tenni pontosítsd a célodat.

Ha az előző GPS-es példánál maradunk, akkor a “saját hely” megtalálása volt az első, és ez, a “célállomás” pontosítása a második lépés. A harmadik pedig maga az út. Na de az nem mindegy, hogy milyen szempontokat veszünk figyelembe az útvonal kijelölésénél. Ráadásul útközben lehet, hogy változtatnunk is kell. Módszert, eszközt, útirányt. De…

a lényeg, hogy a tervezett edzésmunka valóban kihagyhatatlan eleme a felkészülésnek. De csakis az előző két lépés megtétele után.

Tehát…
a 3. kezdőlépés az edzéstervezés, vagyis a meghatározott cél irányába elmozdulni onnan, ahol most vagy, tudatosan megtenni lépéseket, egymásra épülő edzéseket, megfelelő mennyiségű és intenzitású edzésekkel és kellő mennyiségű regenerációs (pihenő) időszakokkal.

Amennyiben még nem vettél részt teljesítménydiagnosztikai vizsgálaton (laborteszt), akkor érdemes megismerned, miről is szól, mire jó. Itt olvashatsz a teljesítménydiagnosztikáról részletesebben.

Ha pedig korábban már részt vettél ilyen állapotfelmérésen, de 2-3 hónapnál régebben volt ez, vagy ha már most tudod, hogy fontos számodra a tisztánlátás, akkor célszerű bejelentkezned. Foglalj most teljesítménydiagnosztikai időpontot!

Ha pedig vannak kérdéseid a sporteredmények fejlesztése terén, tedd fel nekünk itt!


Tetszik ez a bejegyzés? Oszd meg barátaiddal is!